MamZdanie zostało utworzone w 2010 roku jako pierwszy ogólnopolski serwis wspomagający prowadzenie otwartych konsultacji społecznych. Powstał w odpowiedzi na potrzebę
większej przejrzystości tworzenia aktów prawa i innych dokumentów
określających polityki publiczne.
Po kilku latach serwis pojawia się w
nowej odsłonie, rozbudowany o komponent przeznaczony do prowadzenia
konsultacji społecznych na poziomie lokalnym. Tzw. lokalne MamZdanie
daje gminom możliwość posiadania własnej, unikalnej przestrzeni w
Internecie służącej prowadzeniu konsultacji społecznych online.
Naczelnymi zasadami funkcjonowania
MamZdanie były i nadal pozostają: powszechna dostępność
projektów dokumentów, określenie czasu w jakim są one
przedmiotem konsultacji oraz możliwość wyrażania opinii na temat
dokumentów (po uprzednim zarejestrowaniu się w serwisie). Dzięki
serwisowi wszystkie tak wyrażone opinie są dostępne nie tylko dla
instytucji, konsultującej dokument, ale dla wszystkich
zainteresowanych - odwiedzających serwis. Po zakończeniu
konsultacji instytucja zapraszająca do konsultacji ma możliwość
(a często wręcz obowiązek) ustosunkowania się do zgłoszonych
uwag. Po zakończeniu konsultacji danego dokumentu zarówno dokument
jak i wszystkie sformułowane w ramach jego konsultacji wypowiedzi
automatycznie przenoszone są do ogólnodostępnego archiwum
konsultacji (dostępne w sekcji konsultacje “Zakończone”). Wszystkie konsultacje wraz z wypowiedziami, które były prowadzone za pomocą pierwszej wersji aplikacji MamZdanie dostępne są pod adresem archiwum.mamzdanie.org.pl.
Konsultacje ogólnopolskie
Komponent ogólnopolski jest
przeznaczony do prowadzenia konsultacji społecznych o zasięgu
ogólnokrajowym. Jest to kontynuacja funkcji serwisu, która była
dostępna od momentu jego utworzenia. Każdy zarejestrowany
użytkownik MamZdanie (organizacja pozarządowa, instytucja publiczna
szczebla centralnego) ma możliwość zainicjowania własnych
konsultacji, których zasięg obejmuje całą Polskę. Utworzona
konsultacja jest widoczna na stronie głównej serwisu, w sekcji
konsultacje ogólnopolskie. Korzystanie z komponentu ogólnopolskiego
jest darmowe.
Konsultacje lokalne
Komponent lokalny został stworzony
szczególnie z myślą o gminach, dbających o jakość prowadzonego
dialogu z mieszkańcami, chcących do tego wykorzystywać, obok
bezpośrednich form kontaktu, również narzędzie internetowe.
Korzyści dla gminy, która dołączy
do projektu:
Własna, spersonalizowana
subdomena,
Proste w obsłudze i intuicyjne
tworzenie nowych konsultacji,
Automatyczne powiadomienia dla
użytkowników (m.in. o nowych konsultacjach, o publikacji
podsumowania konsultacji),
Wszystkie informacje o lokalnych
konsultacjach zgromadzone w jednym miejscu,
Wersja podstawowa narzędzia
dostępna za darmo, bardziej zaawansowane funkcjonalności
dostępne za niewielką opłatą.
Serwis został przygotowany wspólnie
przez
Pracownię Badań i Innowacji Społecznych STOCZNIA
oraz Firmę
Pretius i jest przedsięwzięciem całkowicie
apolitycznym.
Wersja podstawowa serwisu MamZdanie,
dostępna za darmo, została sfinansowana z funduszy EOG, w ramach
programu Obywatele dla Demokracji, jako część projektu
„Konsultacje
z zasadami” realizowanego przez
Fundację
Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych w partnerstwie z
Pracownią Badań i Innowacji Społecznych STOCZNIA.
Wersja rozszerzona serwisu, dostępna
za niewielką opłatą, została sfinansowana ze środków własnych
Pracowni Badań i Innowacji Społecznych STOCZNIA oraz
Firmy
Pretius.
Zapraszamy do korzystania z serwisu i
jego promocji. Mamy nadzieję, że dzięki niemu uczestnictwo w
życiu publicznym będzie prostsze. Będziemy wdzięczni za wszystkie
opinie, które pomogą go nam udoskonalić.
Jeżeli chciałbyś przekazać swoją
opinię na temat funkcjonowania serwisu lub chcesz przyłączyć się
do lokalnego MamZdanie, zapraszamy do kontaktu z nami:
mamzdanie@stocznia.org.pl
Zespół MamZdanie
